lördag 23 januari 2010

Drömtid

Lördag 23 januari 2010 kl.05.00  På ön Lövön i storsjön i Storsjö Kapel midsommarhelgen 1945 behagar jag att göra mitt inträde till detta livet. Ett liv på mycke flyttande i Sverige och många händelser på både gott och ont som har satt sina spår på olika sätt i livet. När jag börjar tänka tillbaka på alla dessa år som jag levat börjar också många minnen dyka upp. Dessa minnen kommer inte precis i någon ordning utan dom dimper ner på olika ställen hela tiden. Många minns jag väl och andra vill jag helst glömma. Jag tror att allt det här är som en sammanställning av livet en resume. Det är väl så för dom flesta att när svårigheterna tränger på är det snart till att gå in i minnesboken för att hitta något som är bättre än det som sker just nu. Att förtränga det onda och mörka som sker har blivit den största uppgiften. Nu gäller det att hämta krafter för fortsatta äventyr som kan ligga på lur bakom nästa hörn. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. gomorron Gösta,en ny dag har börjat och vi vet inte hur den blir och tur e väll det.Det gäller för oss att fylla den på bästa sätt,jasså gamla minnen dyker upp de e väll på både gott o ont.Kanske att man omedvetet sorterar sitt liv gör en slags sammanfattning av hur de varit svårt de där din natt verkar ha varit okey hoppas din dag blir bra med,själv har ja mitt äldsta barnbarn här så de blir frukost nu sen mys ha de gott många kramar o tankar Rufsan

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Att bläddra runt i livets minnesbok är aldrig fel. De ljusa minnena vill jag gärna glädjas åt, de mindre ljusa brukar jag försöka lägga åt sidan eftersom jag ändå inte kan göra något åt det som varit. Det är nuet som gäller och att minnas alla de glädjestunder jag haft.
    Vilka dom fortsatta äventyren är vet vi inte, utan vi får möta varje ny dag med de förutsättningar som den dagen ger oss. Så är min livsfilosofi.
    Min dag bjuder idag på blåst, runt nollstrecket just nu men känns som minst 5-6 minus, grått, mulet, isbeläggning på gatorna så det blir stugsittande för min del. Får försöka ha mitt solsken på insidan!
    Hoppas din dag blir bra och vårda dina trevliga minnen!
    Många varma kramar till dig från Småländskan!

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Jag hoppas att din natt har varit lugn. Att titta tillbaka på livet är både med glädje och sorg. Livet bjuder ju på olika upplevelser. En del hade man lika gärna varit utan, men man ska ju prövas säga det. Det jag inte förstår är att det sägs att man inte får en större börda än man orkar bära. Undra vem som har hittat på det, kanske är det ur bibeln. Då verkar det som om du är otroligt stark, men det har vi ju konstaterat tidigare många av oss som skriver i din dagbok.
    Jag önskar dig en bra dag. Carpe idem
    Skickar många många mjuka kramar till dig.
    Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!förstår du har mycket tankar och minnen,har själv tillbringat alla somrar som barn i storsjökapell,tänker på dej kram/kicki

    SvaraRadera
  5. Gösta!
    Satt precis och funderade, när är nästa artikel planerad i Länstidningen? Har du bestämt något med Sandra?
    Kram och natti från Småländskan

    SvaraRadera
  6. Tänker på Dej Gösta! Hoppas Du får styrka o kraft att kämpa vidare länge än!
    En medmänniska från Skåne

    SvaraRadera