tisdag 5 januari 2010

Tillväxt

Tisdag 5 januari 2010 kl.04.23  Den gångna natten har jag fått sova nästan ostört. Bara lite illamående och yrsel har stört lugnet. För att något ska växa krävs det näring. Det behövs även för metastaserna som sprider sig i skelettet. För att förhindra tillväxten får jag hormonimplantat. Efter ett tag så blir sjukdomen resistent mot behandlingen och börjar producera eget testosteron som är vad som behövs för att sprida sig vidare. När produktionen har nått den nivå som behövs tilltar spridningen och det blir näst intill hopplöst att försöka bromsa det som sker. För min del finns ingen hjälp för att få spridningen att bromsas upp. Jag vet vad som gäller och har väl till viss del försökt att anpassa mig till situationen för att göra det så lätt som möjligt att klara vardagen. Att gräma sig över vad som händer gör ingen nytta och att gräva ner sig i självömkan hjälper inte mycket. Jag försöker att få dagarna att passera genom olika saker. Jag har tittat på stiftelsen hur det går på den kanten. Det har inte varit så mycket händelser där heller. Sista gåvan noterades på julafton med 300:- och därmed slutade saldot år 2009 på 6755:- . Under det gångna året utgick det guldkanter till ett värde av 5514:- och det skedde mest under december månad. Guldkanterna bestod av allt från telefonkort på 150:- till blommor och choklad och ett och annat klädesplagg. Det har blivit lite spridning på gåvorna som gått ut. Jag tycker att det är viktigt att visa att stiftelsens gåvor används till vad det var tänkt till. Tack till alla givare. Och en god fortsättning på 2010. Carpe diem

14 kommentarer:

  1. Morr´n Gösta!
    Vad bra att det är lugnare på natten. Jag har läst artikeln i LT och då insett att du har fått vänner från vida håll som även håller kontakt med dig via telefon och e-mail. Det här är ju ett fantastiskt medium som kan ge vänner även till den som inte kan gå ut och umgås med folk.
    Jag undrar hur du får kontakt med dem som du skickar en guldkant till? Är det någon i deras omgivning som kontaktar dig eller hur går det till? En fråga.
    Här är det -18,5 grader och eftersom det ligger vid kusten så känns det som om det är minst 10 grader till.
    Jag önskar dig en bra dag. Den har ju börjat bra.
    Skickar många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Jag undrar när du ska få din nästa behandling?
    Ninni

    SvaraRadera
  3. Till Ninni och övriga: Guldkanterna får jag genom egna kontakter med kyrka och hemtjänst. Någon privat som vet någon har också hört av sig. Provtagning är nu på torsdag och nästa behandling är nästa torsdag. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta! Jag är tacksam, att du fått en bättre natt och sova litet mer. När du beksriver din situation och hur behandlingen verkar förstår jag, att du är en mycket stark man, Gösta! Du kämpar mot tiden och även om det forskas mycket, så tar det tid. Tid som du inte har! Jag vet, att många, många i landet följer din kamp och om mina tankar kunde hjälpa dig!!?? Hoppas, att din nästa behandling hjälper dig litet.
    Här kommer många varma kramar från
    mafina
    Karpe diem!

    SvaraRadera
  5. gomorron Gösta,jag blir så glad när ja läser din sida att veta att du har haft de bra gör att ja blir glad.Har nog aldrig trott att de finns så starka människor som du.Jasså ny behandling nästa vecka,hoppas den går bra tack för de du ger oss hoppas du får vara med en bra tid till ha en bra dag kramar o tankar rufsan

    SvaraRadera
  6. God morgon Gösta
    Måste få tillrättavisa denna (Mafina) Ditt karpe diem betyder inte fånga dagen utan det är ett Norskt Hiphopband och det har väl inte i Göstas blogg att göra. Tack för mig ha en bra dag Gösta

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta ! Skönt att veta att din natt varit bra.
    I dag ska jag till min bror på födelsedagsfirande.
    Jag har också bara en bror o svägerska.Men han bor inte så långt bort och det känns skönt.Vi förlorade vår mor när han var 2.5 år och jag 11 månader.Uppfostrade hos våra morföräldrar fick en god och bra barndom.Pappa gifte om sig och fick sex barn till.Så jag har sex halvsyskon men vi träffas inte så ofta nu.Alla har familjer och det blir väl inte samma sak när man inte har sin barndom tillsammans.Jag tänker ofta på mina morföräldrar som orkade att ta han om oss.Fjorton egna barn fostrade dom upp samt oss två.Miste min mor och en moster.Det är med värme och tacksamhet jag tänker på mina morföräldrar för en god barndom.Glad att jag hann återgäldar något tillbaka innan dom gick bort.Dom var helt fantastiska.Det var inte lätt för min far som blev ensam med två barn så det var en bra lösning att vi fick vara hos mormor och morfar.Farfar och farmor fanns också med i bilden.Saknaden är stor efter dessa personer.Men så är livets gång mötas och skiljas
    från sina kära.Ha det så gott kram.Doris

    SvaraRadera
  8. God förmiddag Gösta!
    Vad härligt att du fått sova nästan ostört inatt! Blir så glad varje gång jag läser att du haft en ganska så god natt. Du skriver så fint idag om hur du anpassar dig till din rådande situation, det är starkt att kunna beskriva detta i ord och vet du, det lär oss jättemycket om hur man ska hantera den livssituation man har eller kanske kommer att få. Du är helt fantastisk, måste säga det igen!
    Fin artikel i LT idag också. Det är så trevligt att få läsa även dom artiklarna.
    Gläds också över de guldkanter du delade ut framför allt i december och ser fram emot att fler får del av medlen i stiftelsen. Och när nu alla helger och allt är över så är det väl dags att börja fylla på lite igen, så att det nya året innebär ett rejält lyft för stiftelsen. Mitt första bidrag för 2010 sätter jag över nu, du ser dom på torsdag!
    Ha det nu så gott det bara går tills vi läses i morgon igen!
    Varma tankar och kramar som vanligt från Småländskan!

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta! Har just läst om dig i tidningen.Du skriver så bra.Här är det 25 gr. i dag.Har just varit ut på promenad.Det var verkligen frisk luft idag. Kramar från Lilian

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!

    Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året. Har inte läst här på ett tag. Det gläder mig att du hade en fin nyårsafton med dina hyresvärdar. Det är också en glädje att stiftelsen pengar kommer till nytta och säkert också mycket glädje för de som får gåvorna.
    Jag säger som alla andra - du är en fantastisk människa som orkar att göra så mycket gott när du själv har det så svårt. Önskar dig allt gott!

    Många kramar från Gunilla A

    SvaraRadera
  11. Till dig som tillrättavisar Mafina. Vem bryr sig.

    SvaraRadera
  12. Hur orkar ni som hela tiden kommer med ett pekfinger.Gösta som skriver sin dagbok vill nog inte att ni ska hålla på med att hela tiden tillrättavisa.Själv är han en sådan god och ödmjuk person.Sluta med alla tillrättavisande.
    Det är lätt att det bli ett fel.

    Doris

    SvaraRadera
  13. Ja ibland blir man stum av hur människor orkar ödsla en massa energi på oväsentliga saker och dessutom orkar skriva ner orden i en kommentar på bloggen.....
    Håller med alla som skriver om att man blir glad att läsa att läget är under kontroll för Dig Gösta...
    Vill samtidigt skicka en tanke till Doris..fantastiskt berättelse och livsöde...Hoppas nu att jag inte skrivit något fel så pekpinnen kommer fram igen ....
    Här är de nästan 20 grader kallt men va gör de ..jag får sitta inne i goa värmen...däremot så tycker jag synd om dom som måste vara ute och jobba...Ha de så bra alla vettiga bloggare och Gösta...Ulla utanför Uppsala

    SvaraRadera
  14. God fortsättning, Gösta
    Jag önskar mig också kärlek, men, är tyvärr defekt, och begagnad, 53-årig kvinna. Vem vill ha en som inte kan, inte orkar, vara alert och pigg.
    I ditt ställe är det ju desto svårare, fast i och för sig så har man ibland rätt att vara ego.
    Men, jag går dåligt, är synskadaad, värk m m m m, så utsikterna till att hitta drömmannen förblir nog en dröm.
    F ö så hoppas jag att du får en god natts sömn och en bra dag imorgon.
    Varm kram från Anna i Thn, minus 14 gr just nu.

    SvaraRadera