tisdag 21 juli 2009

En uppdatering

Tisdag 21 juli 2009 kl.05.40. I går fick jag besked från sjukhuset att jag ska få palitativ vård i hemmet. Det betyder att det kommer ett team från vården för att se till så jag har det så bra som möjligt i livets slutskede. Det är första gången sedan diagnostillfället som dom riktigt tar tag i situationen. Nu har medicinen höjts igen från den lilla dos jag hade från början då den var på 30mg morgon och kväll plus de extra som intogs under dagen till 90mg morgon och kväll plus de extra 6-8 tab. som tillkommer under dagen dessa är på 10mg. Läkaren som jag pratade med igår sa rent ut att tillväxten på cancern ej gick att stoppa så det är därför jag ska få palitativ vård hemma så länge det går. Under natten har jag tänkt mycket på det här men hoppas att jag kan få ha mitt medvetande klart så länge som möjligt. Det har blivit som en skoldag att få skriva bloggarna och få sådan respons. Tack allihop för det. Carpe diem

13 kommentarer:

  1. God morgon Gösta!Va skönt att du kan få vara hemma så länge som möjligt och att du inte behöver ha så ont.Du är verkligen en kämpe. Hoppas du får en bra dag.Vi hörs imorgon. KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Vad skönt att du får paliativ vård i hemmet
    De är helt underbara människor som ger stort stöd och lindring mot smärtan.Har erfarenhet av det då min man fick det.
    Du är en riktig kämpe Gösta.
    Mina tankar är hos dig.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Äntligen får du en trygghet du behöver i din svåra sjukdom.
    Hur många orkar kämpa som du?
    Många kramar från mej.
    MVH.
    Anita.

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta, Birgitta igen.

    De människor som arbetar med palitativ vård är underbara. Du är värd all vård och omtanke, du som ger så många människor stöd i livet med dina ord och tankar. Håll fast vid din starka tro. Ikväll letar jag stjärna på himlavalvet och tänker på dig.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Gösta!
    I dag på morgonpromenaden fick hunden o jag se två igelkottsungar utanför min port. Hunden blev mycket nyfiken. Harungar finns det också här i bostadsområdet. Små naturupplevelser som ger mig mycket glädje!
    Ha det så bra som det går Gösta! Du behövs / Inga

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Det känns bättre nu när jag vet att du får hjälp i hemmet. Du slipper väl resorna till läkare som kan vara nog så anträngande. De som får denna hjälp är mycket tryggare och framför allt känns det lugnare. Kommer dom varje dag eller måste du be dem komma.
    Här har solen inte vågat sig fram.
    Tänker mycket på dig.
    Carpe diem

    SvaraRadera
  7. Hej. Ha en bra dag.Många goa kramar från Sollan.

    SvaraRadera
  8. Skönt ,att du fått lite vetskap framöver, De som jobbar med pallativ vård är duktiga, hoppas du känner trygghet med dom när det är dags.Du är fantastisk Gösta som kämpar och "lär" oss läsare bla stanna upp och tänka.
    Du ska veta du är med i tanken sen första kvällen du berättade.
    kram/lena

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta!Bra att du äntligen får besök och stöd av storsjögläntan,har tyckt att du skulle haft det sen länge,och att du får mer mediciner å vad du är stark,hoppas du kan få må lite bättre,/kram kicki

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta. Om det nu skulle vara så att du inte kan skriva här den sista tiden (hoppas verkligen att får vara klar din sista tid) finns det någon annan som kan uppdatera oss? Alla vi som läser din sida vill nog veta hur det går...många. Min dag känns fel om jag inte är här inne o läser din blogg. kramar. Carpe Diem

    SvaraRadera
  11. Go kväll Gösta..Så skönt att Du får den hjälp som är den bästa man kan få ..Men jag blir lite fundersam när Du skriver att de är först nu sjukvården tar tag på riktigt i situationen..Hur i hela friden har Du orkat..
    Be nu om alla rättigheter som Du har rätt till..Men de gäller att tjata ..de finns hjälp för smärta.. men det finns också hjälp för oro och sömnsvårigheter..Den tid som Du har.. har Du rätt att få ha de så bra som de bara går att ha..Jag vet.. jag har kämpat mot sjukvården under ett år snart..och de har blivit så bra som de går att ha för en cancersjuk utan hopp att bli frisk igen...Jag hoppas Du har någon som kan hjälpa Dig om Du inte orkar själv..Go natt kram U-a

    SvaraRadera
  12. Har läst ikapp bloggen igen...det är som om min pappa skulle ha skrivit, allt går igen med smärta, morfin, tabletter och hemsjukvård.
    Det är tungt att läsa, men ger samtidigt mej en enorm förstålse och förklaring till så mycket som pappa aldrig talade om. Jag önskar dig en godnatt och en fin morrondag! Kram till dej

    SvaraRadera
  13. har det varit enkelt att få vård i hemmet

    SvaraRadera