onsdag 22 juli 2009

Ny vårdsituation

Onsdag 22 juli 2009 kl. 05.20. Sedan jag fick beskedet att den läkare jag pratade med i måndags skulle skriva en remiss om palitativ vård har allt blivit så slutgiltigt. Hon sa att fast du ska gå bort så ska du ha det så bra och smärtfritt som möjligt. Till att börja med ett besök i veckan för att ta kontroll över smärtgenomslagen. Hon kunde inte förstå varför ingen gjort det tidigare utan bara skrivit ut mer och mer smärtstillande i stället för att se om det fanns andra sätt att stilla smärtan. Jag svarade att det beror på att jag ska vidare snart.Hon nästan fräste åt mig att det inte fick vara orsaken vår uppgift är att lindra så mycket som möjligt så patienterna inte behöver lida i onödan. Det kallar jag för att vara en verklig läkare. Men det tar mycket på en att börja fundera på den verkligt sista delen. Det verkar som hon såg mer än någon annan. Men jag hoppas att det kan få dröja lite till så jag kan få någon glädje av den palitativa vården. Det skulle kännas lite orättvist annars.Carpe diem

13 kommentarer:

  1. Go morron Gösta. Ja det var en riktig läkare, skulle hoppas flera var som henne.
    Som hon sa ska dom ställa upp å göra "allt" för att du inte ska plågas. Carpe diem

    SvaraRadera
  2. God morgon Gösta! Vilken läkare ,bra att du fick träffa henne.Hoppas verkligen att dom snabbt får bort dina smärtgenomslag.Önskar dig en så bra dag som möjligt. KRAM Märta

    SvaraRadera
  3. Skönt att du fick en bra läkare.Önskar att du får vara så smärtfri som möjligt.
    Tänker på dig varje dag.
    Kramar om dig. Gunilla

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Gösta!
    Äntligen har du fått rättvisa och
    en verklig läkare.
    Tänker på dej.
    Många kramar.
    MVH.
    Anita.

    SvaraRadera
  5. Go morgon Gösta..Ja de märkligt i sjukvården ..Men äntligen så fick Du träffa den rätta läkaren..Kom nu ihåg att Du bestämmer vilken läkare Du vill ha..Har varit i precis samma situation i nästan 1 år.Så händer allt som borde ha hänt för länge sen.Som "våran" läkare sa..man ska vara frisk för att orka vara sjuk och få all den hjälp som man har rätt till..Glöm inte närståendepenningen som alla har rätt till som obotligt sjuk..60 dagar som vem som helst som Du vill ha i Din närhet får betalt ifrån sjukkassan..De är läkaren som ska skriva ett intyg..Men de är inte många som berättar om rätten till de här.För dagarna består av många fler timmar än den korta stund som teamet kommer..Ta reda på alla rättigheter som Du har nu och fyll varje minut med vad Du tycker är värdefullt..Hoppas bara att Du orkar eller har någon som kan hjälpa Dig ...Jag har stått "bredvid och stridit" i snart ett år för att de dagar som är kvar ska bli så drägliga som de bara går för den cancersjuke..Men sagt..de finns hjälp bara man får reda på vad och hur man ska göra.Åh vad jag tänker på Dig...Kram U-a..

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Nu gäller det att försöka titta framåt och inte bakåt på den tid som gått. Du får glädja dig åt att din situation har blivt lite drägligare. Kommer dom åt smärttopparna så är ju mycket vunnet med det. Det måste vara ohyggligt svårt att känna att man går in den sista "perioden" av sitt liv, men jag tycker att du kämpar bra. Bara att hålla kontakt med oss som följer dig ger kanske dagen lite innehåll. Nu kan jag inte följa dig på några dagar (kör förbi Svenstavik idag) men jag hör av mig efter helgen.
    Carpe diem

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Gösta!
    Äntligen en läkare som lyssnar!
    Stå på dig för annars gör någon annan det!
    Ha det så bra som möjligt!! / Inga

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta, Birgitta här.
    Det är på tiden att du träffat denna underbara läkare. Visst är du värd en tid så smärtfri som möjligt, hoppas du kan känna trygghet.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Skönt att du fått en så underbar läkare.Hoppas att får bra vård och att du inte behöver att ha allt för jobbigt. tankarna är hos dig Gösta.Vi hörs i morgon.Kram Doris

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Underbart att du fått en så bra läkare. Igår kväll efter jag läst din blogg kunde jag och min man inte sluta tänka på dig, vi låg och småpratade om hur orättvist livet är och vad hemskt att du måste ha såna smärtor. Hoppas nu att den vård du ska få kan hjälpa dig. Vi tänker på dig. Kram Ingela

    SvaraRadera
  11. Så glad jag blir att du träffat en så bra och förstående läkare!
    ta emot all hjälp du kan få!
    Du finns i mina tankar!
    kramen!

    SvaraRadera
  12. HEJ GÖSTA!jA ÄNTLIGEN HAR DOM FATTAT,DET DOM SKULLE GJORT FÖR LÄNGE SEN,SOM LÄKAREN ERKÄNDE,HOPPAS DET BLIR NÅGOLUNDA DRÄGLIGT FÖR DEJ NU.OCH ATT DOM KOMMER OFTA FRÅN STORSJÖGLÄNTAN DET ÄR DERAS JOBB.HA DET SÅ BRA DET GÅR./KRAM KICKI,JÄMTLÄNNINGEN

    SvaraRadera
  13. Nu blev jag ledsen min vän.
    Ja, jag känner ju inte dig, men jag miste min man i cancer i april.

    Det gör så ont i hjärtat på mig att läsa om det du skriver.
    Jag var med min man i stort sett hela tiden när han blev sjuk och framför allt den sista tiden.

    Självklart kan jag inte veta hur du känner det, alla är olika. Men jag vet hur min man tänkte.
    Det han nu berättade om för alla har vi ju vår egen privata sfär.

    Jag tänker på dig.

    Många kramar
    /Annelie

    SvaraRadera