söndag 12 juli 2009

Gråtstund

Söndag 12 juli 2009 kl. 05.10. Det sägs att en man ska inte visa känslor. Det är omanligt och inte bra för imagen. Den som kom med den här devisen visste nog inte vad han talade om. För det är nämligen så att dom flesta män visar känslor när dom är ensamma för ingen ser dom då. Det är faktiskt skönt att få gråta ut och låta all förtvivlan få rinna av och bort.Sedan spelar det ingen roll om det sker i ensamhet eller tillsammans med någon. Lättnaden som kommer efteråt känns både bra och rätt. Man kanske tittar över axeln för att se om man blivit upptäckt eller inte,men huvudsaken är ju att det gav sån lättnad, det skulle ju vara pinsamt. Under den tid det pågår kommer det oftast fram att man anklagar någon eller sig själv,det kanske är därför man skäms, oftast utan anledning. När sedan allt är över går man tillbaka till vardagen tills det är dags att släppa på fördämningarna igen för att genomgå samma ritual igen. Att man aldrig lär sig.Carpe diem

5 kommentarer:

  1. Hej Gösta!
    Det där att män inte ska gråta höll på att göra mig vansinnig när min son var liten. Han ramlade och slog sig ordentligt. Naturligtvis grät han, men hans farfar sa åt honom att sluta för karlar gråter inte. Jag ryckte åt mig lillkillen och sa att han fick gråta så mycket han ville. Så det är en gammal fördom. Män ska ju vara "starka", men jag tror att ni blir hårda istället. Åtminstone visar många den sidan utåt och det blir som du skriver att många visar inte några känslor alls. Det är skönt att kunna släppa alla fördämningar.
    Carpe diem

    SvaraRadera
  2. Tack för dina varma kramar, du modiga man!

    SvaraRadera
  3. Doris säger.. Visst ska män gråta visa sina känslor.Varför ska män vara starka och hårda?
    Det är alldeles fel.Tror att många män lider av att dom alltid från barndomen blivit fostrade till att inte visa sina känslor. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Annika säger.. Många Varma Kramar... till en fantastisk man som Du Gösta är! Det är skönt att släppa på fördämningarna! Kram kram

    SvaraRadera
  5. hej gösta

    jag hörde dig på karlavagnen, och har börjat läsa din blogg, jag är mycket tagen av det jag läser och hörde på karlavagnen.
    min pappa hade samma sjukdom , han blev ändå 88 år. värken är hemsk sa han. Tack för din blogg

    SvaraRadera